Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 2 lutego 2012

Przeczytałam, dzielę się....

Skończyłam książkę Pauliny Wilk „Lalki w ogniu”. I nadal mam problem, sama nie wiem, co myśleć.
Paulina Wilk ma łatwość pisania, bawi się językiem. Czyta się jej książkę szybko i dobrze.
Nie zgadzam się, że to reportaż, esej owszem tak. Brakuje mi obecności autora w książce. We wstępie jest napisane, że Indie są tak ogromne, różnorodne, jest przytoczona przypowieść indyjska o ślepcach, którzy opisywali słonia. Każdy z nich dotknął innej części słonia i opisał część prawdy o nim, całej nie poznał nikt. O Indiach tez całej prawdy napisać się nie da. Zresztą zawsze widzimy świat przez swój własny pryzmat, własne doświadczenia, wiedzę, serce, przez własne niedoskonałości i kompleksy też. I tak też Indie widzi autorka książki. Ale przez formę opowieść można wnioskować, że jest to opis obiektywny. Często w recenzjach spotkałam opinię, że nie ma w książce pani Wilk megalomanii, bo nie ma określeń: ja widziałam, ja czułam. Nie zgadzam się z tym. Owszem nie ma opinii autorki, wprost, ale odczuwam ją bardzo czytając. Czymże innym są, bowiem teksty w stylu:” kulisy ślubów są mroczne, pełne hipokryzji i wyrachowania, za to ceremonie zawsze wystawne i huczne. Byle przyćmić niewygodną rzeczywistość”, ” wyobrażenie męskości- infantylne i w złym guście- widzowie skrupulatnie odtwarzają własnym sumptem”. Moim zdaniem jasno wyrażają opinię autora, powielają slogany znane nam z mediów i komentarzy na onecie. Zdanie białego człowieka, przekonanego o własnej wyższości nad innymi.
No i właśnie, z jednej strony książka mi się podobała a z drugiej zastanawiam się na ile umocni stereotypy, które mocno zakorzenione są w naszym odbiorze Indii. I mam problem.

A jeszcze jedna dygresja o męskości w złym guście. Południe Indii to wąsaci faceci, północ wydepilowane klaty. I w zależności od tego, co kto lubi jedno będzie dla nas ok. a drugie w złym guście. Coraz częściej, bowiem pojęcie złego gustu jest równoznaczne z tym, co się komuś nie podoba.  Szkoda. Różne jest pojęcie piękna i to i jest piękne w tym świecie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz